Plaatsbeoordelingen
de oost-westfietsroute: focus Rijvisschestraat
start_end
Luister hier naar de toelichting over deze locatie binnen de wijkstructuurschets Zwijnaarde, Pleispark en Schilderswijk: https://deandereruimte.bmks.be/locatie/542

Rijvisschestraat (1)
place_alot
De fietsveiligheid in de Victor Loreinstraat is een aandachtspunt.
Rijvisschestraat (2)
place_alot
Er is een project in aanbouw waarbij er 60 woningen extra worden gerealiseerd en hierdoor zal er ook meer mobiliteit zijn.
Rijvisschestraat (3)
place_not_like
Het bedrijventerrein hier is een voorbeeld van slechte ruimtelijke ordening.
Rijvisschestraat (4)
place_alot
Bedrijven moeten meewerken aan de modal shift.
Rijvisschestraat (5)
place_not_like
De hoeveelheid van het verkeer is niet het probleem, wel de snelheid. - bord 'zone 30' vanaf Kortrijksesteenweg is niet zichtbaar - de weg moet worden heringericht, er mist vandaag een voetpad - eenrichtingsverkeer is niet wenselijk omv te grote omrijafstand
Rijvisschestraat (6)
place_not_like
Eenrichtingsverkeer in de Rijvisschestraat zou nefast zijn voor de bewoners van die straat en haar zijstraten. Die bewoners zouden veel te ver moeten omrijden door eenrichtingsverkeer in de Rijvisschestraat.
Rijvisschestraat (7)
place_not_like
Ook paaltjes in de Putstraat of in de Pieter van Reysschootlaan zouden nefast zijn voor de bewoners. Door deze paaltjes zouden zij te ver moeten omrijden.
Rijvisschestraat (8)
place_not_exist
Als het nieuwe fietspad door de site Rijvissche in gebruik genomen wordt, kunnen fietsers parallel aan de Rijvisschestraat fietsen, van de ovonde tot aan de toegang van het bedrijventerrein waar de fietsroute opnieuw aan de Rijvisschestraat zou aantakken. De rest van de fietsroute richting Kortrijksesteenweg, vanaf de toegang tot het bedrijventerrein in de Rijvisschestraat tot het kruispunt van de Putstraat en de P. van Reysschootlaan, zou dan nog veiliger moeten worden gemaakt.
Rijvisschestraat (9)
place_not_exist
De omrijfactor is beperkt, dus fietsers zullen eerder langs de toekomstige fietsverbinding fietsen dan via de Rijvisschestraat (richting N60).
Rijvisschestraat (10)
place_alot
Als het bedrijvencentrum in de Rijvisschestraat enkel bereikbaar zou zijn vanaf de N60, zou al het verkeer naar dat bedrijvencentrum de fietssnelweg moeten kruisen.
Rijvisschestraat (11)
place_alot
Bereikbaarheid openbaar vervoer is een aandachtspunt (in Victor Loreinstraat). Dichtsbijzijnde tramhalte is Maria Middelares.
Rijvisschestraat (12)
place_not_like
Auto's die in de Rijvisschestraat rijden, geven geen voorrang aan het verkeer uit de zijstraten (bv. Victor Loreinstraat).
Rijvisschestraat (13)
place_alot
Onder de deelnemers van de fysieke toekomstwandeling is er onenigheid over het verkeer in de Rijvisschestraat. Volgens sommigen is er niet te veel verkeer, anderen zijn het daar niet mee eens. Sommigen vinden dat er enkel te veel verkeer is tijdens de piekmomenten. Het lijkt overdreven om daarvoor de bewoners ver te laten omrijden door verkeersfilters of eenrichtingsverkeer in de Rijvisschestraat en de Putstraat.
Rijvisschestraat (14)
place_not_like
Het verkeer rijdt te snel in de Rijvisschestraat. Dat vormt een gevaar voor de fietsers en voetgangers. Als men een tragere snelheid zou kunnen afdwingen van het gemotoriseerd verkeer, zou deze route automatisch minder aantrekkelijk worden voor doorgaand verkeer. Voorstellen om gemotoriseerd verkeer trager te laten rijden: - De straat anders inrichten - De zichtbaarheid van het verkeersbord dat de zone 30 aankondigt aan de Putstraat verbeteren (slecht zichtbaar door het groen) - Pictogram '30' op de rijweg schilderen - Verkeersdrempels zijn niet aangewezen omdat die teveel overlast veroorzaken voor de directe omwonenden