Laden...

ruimtelijk raamwerk


Officiële locatie

Algemene toelichting van het ruimtelijk raamwerk van de wijkstructuurschets Zwijnaarde, Pleispark en Schilderswijk.

De wijkstructuurschets toont hoe Zwijnaarde, Pleispark en de Schilderswijk in de toekomst kan ontwikkelen: wat zijn de beste plaatsen voor nieuwe voorzieningen, voor meer groen, voor veilige fiets- en voetgangersverbindingen, waar is ruimte voor nieuwe woningen? En hoe zorgen we ervoor dat bestaande en toekomstige projecten op elkaar afgestemd worden?

Een belangrijk onderdeel van de wijkstructuurschets is het ruimtelijk raamwerk dat de belangrijkste structuren weergeeft. Dit ruimtelijk raamwerk toont een wensbeeld op lange termijn over hoe de wijk in de toekomst kan evolueren. Het is flexibel zodat er aanpassingen mogelijk zijn en niet alles wat er getekend staat is beslist. We moeten nog elementen verder onderzoeken. Dit wil niet zeggen dat het raamwerk vrijblijvend is, het geeft richting aan de toekomstige ontwikkeling van Zwijnaarde, Pleispark en de Schilderswijk. De Stad zal de wijkstructuurschets ook als toetsingskader gebruiken bij de aanvraag van nieuwe ontwikkelingen of mogelijke toekomstige  investeringen. Het is dan ook belangrijk om zo een ruimtelijk kader op te maken samen met de bewoners en andere actoren in de wijk. We willen hier geen toelichting geven over een uitgewerkt plan, maar in gesprek gaan over de verschillende mogelijkheden en concepten die onderdeel uitmaken van het ruimtelijk raamwerk. Op basis van de resultaten van dit gesprek zullen we nog de nodige aanpassingen doorvoeren.


Bij de opmaak van het ruimtelijk raamwerk hebben we het gebied van de wijkstructuurschets in twee verdeeld: het gebied ten oosten en ten westen van de N60. Zo spelen we in op de specifieke kenmerken van de twee deelgebieden.
Het oostelijk deelgebied bevat het dorpscentrum van Zwijnaarde, enkele bedrijventerreinen, tal van voorzieningen en de tram die een belangrijke verbinding vormt naar het centrum van Gent. Deze factoren maken dat dit een belangrijke locatie is binnen de groeistad. De groeistad is een concept uit Ruimte voor Gent en verwijst naar de 20ste-eeuwse wijken van de stad. Zowel Sint-Denijs-Westrem als Zwijnaarde zijn hier een onderdeel van. Volgens de structuurvisie Ruimte voor Gent kunnen er in de groeistad woningen bijkomen door slim te verdichten. Dit betekent meer doen met de beschikbare ruimte. Vanuit de wijkstructuurschets is het de bedoeling om deze verdichting te structureren, dus niet gewoon zijn gang te laten gaan maar te kijken welke locaties hiervoor het meest geschikt zijn. Nieuwe woningen kunnen op goed bereikbare plaatsen, zodat we elders voor meer open ruimte kunnen zorgen. Verdichten betekent ook het voorzien van een voldoende gevarieerd woonaanbod voor elke levensfase. Ook economische functies en buurtvoorzieningen moeten een plaats krijgen in de groeistad zodat dagelijkse behoeften op wandel-/fietsafstand aanwezig zijn. Belangrijk hierbij is dat we de openbare ruimte aantrekkelijk inrichten voor voetgangers en fietsers, met onder andere meer groen en minder verharding.

De wijkstructuurschets wil in het gebied ten oosten van de N60 inzetten op het versterken van de verschillende voorzieningen en het verhogen van de woonkwaliteit. Dit willen we bereiken door extra aandacht te geven aan de open ruimte en het groene karakter van wijk. Veilige fiets- en wandelverbindingen vanuit de woonomgeving naar de voorzieningen en naar het omliggende landschap, zoals de Scheldevallei en het Parkbos zijn hierbij belangrijk.

In het gebied ten westen van de N60 bevinden zich het Parkbos en onder andere de woonwijken Pleispark, Schilderswijk, Rijvische en Maaltemeers. De relatie tussen de woonomgeving en het omliggende landschap versterken is ook hier een belangrijk uitgangspunt.  We willen hier ook het netwerk voor fietsers en voetgangers uitbreiden, zodat zij vanuit de woonwijken een goede verbinding hebben naar bijvoorbeeld de winkels aan de Kortrijksesteenweg, de Don Bosco-school en de voorzieningen in het dorpscentrum van Zwijnaarde.

 

In het ruimtelijk raamwerk zijn er 5 centrale concepten: de parkstrip, de oost-westfietsroute, het dorpspad, de groene ring en de groenklimaatas Parkbos

Plaatsbeoordelingen

Algemeen (1)

place_alot

Er wordt te veel bijgebouwd in Zwijnaarde. Het zijn bovendien projecten met dure woningen. Nieuwe bouwprojecten zouden meer kleinschalig en betaalbaar moeten zijn en voldoende parkeerplaatsen voorzien. Parkeerplaatsen bij nieuwe appartementen worden vaak immers niet gebruikt door de bewoners als er apart voor moet worden betaald.

maandag 6 september 2021 16:35 door onderzoeker

Algemeen (2)

place_alot

De trage wegen (in het algemeen in Zwijnaarde) zijn nog weinig gekend, niet zo goed zichtbaar.

maandag 6 september 2021 16:34 door onderzoeker

Algemeen (3)

place_alot

Langs de Parkstrip zouden we ervoor kunnen kiezen om bij (ver)nieuwbouwprojecten meergezinswoningen te bouwen. Op die manier zou het gebouw minder ruimte innemen en meer ruimte laten voor groen. - Een dergelijk ruimtegebruik lijkt inderdaad beter, maar slechts op voorwaarde dat deze kavels inderdaad beter worden ingericht en dat de dorpskern er aangenamer door wordt. - De dorpskern zou ook aangenamer worden indien de straten groener zouden kunnen worden. Momenteel zijn veel straten in de dorpskern te 'stenig'. Groenere straten zouden ook voor een aangenamere publieke ruimte voor bewoners zorgen. - Hoger bouwen om meer publiek groen te kunnen voorzien is goed, maar veel mensen hebben ook graag een eigen tuin(tje). Publiek groen kan wel een deel van de vraag naar een eigen tuin opvangen. - Als er meer woningen komen door hoger te bouwen, kan dat ook de verkeersdruk doen toenemen. - In de Gemberstraat wonen momenteel vooral senioren. Dergelijke woningen worden best dichtbij haltes van openbaar vervoer voorzien. - Na de ingebruikname van de tram, reed bus 5 (die door Hekers passeerde) niet meer naar Zwijnaarde. Ook de geplande nieuwe lijnvoering door De Lijn zal ervoor zorgen dat bewoners van de buurten langs de Heerweg verder moeten stappen naar een halte. Het wegvallen van bushaltes in de buurten langs de Heerweg vormt een probleem voor sommige minder mobiele mensen uit die buurten.

maandag 6 september 2021 16:33 door onderzoeker

Algemeen (4)

place_alot

Groen laten waar het groen is, geen bomen kappen

maandag 6 september 2021 16:28 door onderzoeker

Algemeen (5)

place_alot

Vraag aan de deelnemers van de fysieke toekomstwandeling wat zij belangrijk vinden wanneer nieuwe woningbouwprojecten worden gerealiseerd (voorwaarde voor verdichting). Antwoorden: - De nieuwe woningen mogen geen hinder veroorzaken bij de buren en voldoende privacy toelaten - Er moet voldoende groene ruimte worden voorzien - De nieuwe woningen moeten worden gebouwd met respect voor bestaande woningen - De schaal van de nieuwe woningen moet aansluiten bij de schaal van de bestaande woningen - De nieuwe woningen mogen geen mobiliteitsproblemen veroorzaken - De ruimtelijke kwaliteit van de nieuwe woningen is belangrijk - Het is belangrijk dat de stad uitlegt hoe de beslissing voor het bouwen van nieuwe woningen werd genomen en welke argumenten hierbij doorslaggevend waren

maandag 6 september 2021 16:28 door onderzoeker

Algemeen (6)

place_alot

'Lokaal verkeer' kan niet, want wie gaat dat controleren? Een dossier is maar zo sterk als de sancties.

maandag 6 september 2021 16:25 door onderzoeker

Algemeen (7)

place_not_like

Er is een gebrek aan oost-west-fietswegen, tussen de Schelde en Sint-Denijs-Westrem. De Tramstraat, bijvoorbeeld, is gevaarlijk.

maandag 6 september 2021 16:25 door onderzoeker

Algemeen (8)

place_alot

Studentenhuisvesting: - vandaag is er al studentenhuisvesting in Zwijnaarde, zoals bijvoorbeeld in de Remi Vlerickstraat - er zijn goede verbindingen naar het centrum van Gent, dus de studenten zullen eerder daar resideren - nieuwe gebouwen voor studentenhuisvesting zouden niet te hoog mogen zijn. Het gebouw van Timi Upkot aan de V. Vaerwyckweg (in de omgeving van het station Gent-Sint-Pieters) wordt als goed voorbeeld gegeven - studentenhuisvesting past niet zo goed in het centrum van Zwijnaarde, tussen de andere woningen

maandag 6 september 2021 16:24 door onderzoeker

Algemeen (9)

place_not_exist

Zwijnaarde zou terug een dorp aan de Schelde moeten worden. Vandaag is er de E17 die een breuk vormt tussen dorp en rivier. Nu moeten we nadenken hoe we deze historische fout kunnen herstellen...

maandag 6 september 2021 16:22 door onderzoeker

Algemeen (10)

place_not_exist

De E17 is een grotere barrière dan de E40. Er is nood aan een kwalitatieve doorsteek, vooral voor traag verkeer.

maandag 6 september 2021 16:21 door onderzoeker

Algemeen (11)

place_alot

Vraag aan de deelnemers van de fysieke toekomstwandeling: welke plekken zijn meest geschikt voor nieuwe woningen en welk type woningen zijn dat dan best? Daarbij is het interessant om te weten dat ontwikkelaars op hun terrein publiek toegankelijk groen moeten voorzien als zij meer dan 20 woningen willen bouwen. Antwoorden: - Voor oude mensen is het interessant om een woning te hebben dicht bij de dorpskern. Die woningen zouden dan ook moeten worden aangepast aan de noden van oudere mensen. - Een goede architectuur is belangrijk - Het geluid zou beter moeten worden afgeschermd (ook aan het zwijntjesbos). - De meeste woningen die worden bijgebouwd vallen mee, bijvoorbeeld de nieuwe woningen in Ter Linden (met een doorsteek naar het wijkpark Hekers) en in de Heerweg-Zuid

maandag 6 september 2021 16:21 door onderzoeker

Algemeen (12)

place_not_like

De stad zou geen kantoren mogen vergunnen in de woonwijken langs de Rijvisschestraat en de Schilderswijk.

maandag 6 september 2021 16:18 door onderzoeker

Algemeen (13)

place_alot

Suggestie van deelnemer(s) van de fysieke toekomstwandeling om de voorschriften voor verkavelingen van meerdere decennia geleden aan te passen aan de huidige inzichten.

maandag 6 september 2021 16:17 door onderzoeker

Algemeen (14)

place_alot

Suggestie van deelnemer(s) van de fysieke toekomstwandeling om rekening te houden met verschillende woonnoden: sommigen willen graag cohousen, anderen vinden privacy belangrijker.

maandag 6 september 2021 16:17 door onderzoeker

Algemeen (15)

place_not_like

In Zwijnaarde zijn er veel plaatsen met geluidsoverlast. Het verminderen van de snelheidslimiet op de autosnelwegen tot 90 km/u zou hier geen oplossing voor bieden. Om de geluidsoverlast merkbaar te verminderen, zouden vrachtwagens maximaal 70 km/u moeten rijden.

maandag 6 september 2021 16:16 door onderzoeker