Laden...

Robbrecht & Daem ism Studio Roma en AR-TE, Cera Hoofdkwartier, 2018


Locatie aangemaakt door wilfriedjenzen

"In het hart van Leuven bouwde Robbrecht en Daem architecten de nieuwe kantoren voor Cera. Deze coöperatieve financiële organisatie heeft ongeveer 500.000 individuele leden en engageert zich om maatschappelijke meerwaarde te creëren. Het complex bestaat uit drie gebouwen die de architecten verweefden tot een ingenieus parcours van vergaderzalen, representatieve ruimtes en ontmoetingsplekken. Het oudste gebouw is het achttiende-eeuwse Hôtel d’Eynatten, dat dienstdeed als directeurswoning van de Volksbank van Leuven. Het tweede gebouw is het Joris Helleputtegebouw, genoemd naar de ingenieur-architect die in 1889 de Volksbank van Leuven oprichtte. Dit neogotische gebouw werd gerealiseerd door zijn leerling Joseph Piscador die de lokettenzaal als publiekste plek in het hart van het gebouw situeerde. Het derde pand op de site is het voormalige huis van de Vlaamse Leergangen, een organisatie die in 1924 werd opgericht om de vernederlandsing van de KU Leuven te bespoedigen. In 2007 brengt de stad de drie panden op de markt. Met de aankoop van de drie gebouwen brengt Cera haar hoofdzetel terug naar de plek van de eigen historische wortels. Cera groeide immers uit de Volksbank. Robbrecht en Daem stemt de verschillende onderdelen van de site beter op elkaar af door minutieuze interventies. Die bestaan zowel uit eliminaties als uit nieuwe toevoegingen. De architecten brengen oud en nieuw zeer precies met elkaar in balans en verweven de kleurstellingen en de materialiteit van het nieuwe met die van het bestaande, zonder daarbij de eigen signatuur te maskeren. Ze behouden de majestueuze historische salons, de vestibule en de koetspoort van het achttiende-eeuwse Hôtel, maar openen de achterzijde naar het nieuwe complex. Ook het Joris Helleputttegebouw haken ze slim in het geheel in door het te ontsluiten via een trappenhuis. Ze bevestigen de lokettenzaal als het centrum van het complex voor de publiekste activiteiten van Cera, zoals congressen, tentoonstellingen en andere evenementen. De lokettenzaal krijgt een lamellendak dat het licht zacht naar binnen laat vallen en de akoestiek controleert, waardoor de zaal een open forum wordt waarrond zich een meanderend parcours ontvouwt dat de verschillende delen van het gebouw met elkaar verbindt. Een reeks paden die langs de drie patio’s, de lokettenzaal en de verschillende vergaderruimtes en ontmoetingsplekken lopen, creëert een stad in stad. De paden mediëren ook tussen de wisselende straathoogtes van de gebouwen. Bij de open ontvangstbalie plooit een pad zich langs de glazen gevel, waardoor de stad binnengetrokken wordt. Deze figuur doet denken aan de spiraalvormige gang die Robbrecht en Daem ontwierp rondom het kleine auditorium aan de inkom van het Rijksarchief in Gent of aan de circulatie van de stadsbibliotheek in Waregem. De nieuwbouw op de plaats van de vroegere Vlaamse Leergangen schrijft zich uitdrukkelijk in in het stedelijk weefsel. De Franse zandsteen van de gevel is een hedendaagse interpretatie van de historische context. Niet alleen passen de gevels zich in het historische weefsel in, ook refereren de beheerste kleurstelling en verfijnde detaillering van het interieur aan de materialiteit van de bestaande gebouwen. De keuze voor de claustra – een technisch hoogstandje wanneer hij als een sluier over het gelijkvloers lijkt te zweven – laat toe om licht in het gebouw te trekken zonder daarvoor overmaatse glazen openingen te moeten voorzien. Het spel tussen transparantie en beslotenheid is afgestemd op de wijze waarop bij Cera beslissingsprocessen verlopen. Alleen de gelijkvloerse verdieping is helemaal opengewerkt. Overdag weerspiegelt de stad zich in het gebouw, ’s avonds licht het gebouw de stad subtiel op. - Sofie De Caigny" bron: https://www.vai.be/gebouwen/kantoren-en-bedrijfsgebouwen/hoofdkantoor-cera http://www.robbrechtendaem.com/projects/offices/cera-headquarters

Plaatsbeoordelingen