Plaatsbeoordelingen
Fietsenstalling
mobiliteit
Er is meer dan genoeg plaats voor de fietsen van leerlingen te stallen, maar leerlingen komen steeds minder met de fiets naar school dus de stalling is onderbenut.
Gemeenschappelijke bus
mobiliteit
De leerlingen van het inspirocollege stappen op dezelfde bus op als de leerlingen van Don Bosco Helchteren. De bus stopt eerst bij Inspiro en vervolgens bij Don Bosco Helchteren. Hierdoor heeft de bus steeds 15 min vertraging aan Don Bosco Helchteren
Met de fiets naar de bus
mobiliteit
Meerdere leerlingen geven aan dat ze van thuis vertrekken met de fiets naar de bushalte en vervolgens de bus naar school nemen.
Fietsen in regenweer
mobiliteit
Tijdens de regen nemen leerlingen niet de fiets naar school, maar zetten ouders hun voor de schoolpoort af met de auto.
Finse Piste
ruimte
De Finse piste is een mogelijke optie om voor of na school samen te komen met vrienden.
Ontmoetingsplek
ruimte
De bushalte aan school is een plek om samen te zitten met vrienden.
Snelste route
mobiliteit
Leerlingen willen de kortst mogelijke route nemen naar school. Daarom wordt de bedenking gemaakt of de leerlingen de bruggen dan wel zouden gebruiken. Hoe kunnen veilige routes aantrekkelijker gemaakt worden dan de snelle routes?
Stage school in combinatie met werf Noord-Zuid
educatie
De school zou graag de stages van de leerlingen 'bouw' koppelen aan de werffase.
Werken
communicatie
De school heeft angst om leerlingen te verliezen omwille van de werken. De school vraagt daarom om duidelijke communicatie op de juiste momenten.
Fluo vesten
educatie
Leerlingen geven aan dat ze geen fluovest zouden dragen omwille van de reactie van medeleerlingen. Echter, de leerlingen zijn wel bereid om mee na te denken over betere visibiliteit.
Fluo hoezen
educatie
De school geeft aan dat fluo hoezen eerder werden uitgedeeld aan de leerlingen maar deze onvoldoende of niet gebruikt worden.
Deelsteps
mobiliteit
(Deel-)steps en brommers zijn populairder dan fietsen bij de leerlingen.
Fietsinfrastructuur
mobiliteit
Er zijn momenteel 200 plaatsen voorzien voor het stallen van fietsen, maar deze worden niet allemaal gebruikt. De afgelopen tijd neemt het gebruik van de fiets af en komen leerlingen steeds meer met de bus naar school.
Thuisonderwijs
educatie
Thuisonderwijs is niet gewenst aangezien fysiek contact het belangrijkste is voor de leerkrachten en leerlingen.
Hobby's
Bestaande elementen/routes
Leerlingen oefenen hobby's uit dicht bij huis, ze nemen de bus naar huis om hier op tijd te zijn.
Fysieke beleving
communicatie
Er is interesse om aan het begin van het schooljaar 2024-2025 de route af te lopen met leerlingen. Ze willen namelijk liever fysiek de veranderingen beleven in de plaats van online een route te lezen.
Engagement
communicatie
Er is weinig draagkracht langs de kant van ouders. Het is moeilijk om engagement van hen te krijgen tijdens activiteiten.
Communicatie tijdens de werken
communicatie
Er is een voorkeur voor digitale communicatie in de plaats van flyeren.
Fluovestencampagne
educatie
Weinig draagvlak langs de kant van de ouders om hun kinderen consequent een fluovest te laten dragen op de fiets.
Fietseducatie
educatie
Welke plekken zijn veilig en welke zijn onveilig? De vier kwadranten van Helchteren moeten veilig verbonden worden met elkaar zodat er veilige fiets- en wandelwegen ontstaan.
Naschools aanbod
Bestaande elementen/routes
Er zijn al verschillende naschoolse activiteiten beschikbaar voor leerlingen op school.
Tussenstops
Bestaande elementen/routes
Tussen Inspiro en Don Bosco Helchteren zijn er geen tussenstops.
Hasselt & Genk
Aandachtspunt
Leerlingen gaan meer naar Hasselt en Genk voor iets te doen, daar is meer te doen.
Broodje bestellen
Bestaande elementen/routes
Via de smartphone kunnen leerlingen broodjes betellen voor 11 uur.
Scooter
Aandachtspunt
Er is meer enthousiasme voor het gebruiken van scooters dan elektrische fietsen.