Plaatsbeoordelingen
Knooppunt
Er zijn te veel knooppunten op te korte afstand op de N76 en dit zorgt voor chaos.
Garages
Er zijn geen garages achter de rijwoningen aan de noordzijde van de N76
Snelheid
Snelheid op de N76 verlagen tot max 50 km/u.
Parking
Parking langs de N76 is essentieel voor bewoners en handelaars.
Algemene bezorgdheid
Er is een evenwicht nodig tussen parkeren en veiligheid/aantrekkelijkheid. We willen kortparkeren aan de N76 maar niet in overmate, dat afgewisseld wordt met veilige/groene zones. Het langparkeren gebeurt dan aan de rand van Kortessem zodat men het aantrekkelijk dorpsplein kan bezoeken of de zaken errond.
Veiligheid/bereikbaarheid
Het fietspad dat tussen terras en zaak loopt bij ‘t Raedthuys en het voetpad dat tussen het terras en zaak loopt bij Boescafé zijn onhandig voor zowel zaak als voorbijganger. Men wil graag dat het terras aansluit aan de zaak en dat het fietsen en wandelen niet meer aan de gevels gebeurt. Zo kan men rustige en aantrekkelijke terrassen creëren en plekken waar men wil zitten. Dit kan een uniforme afspraak zijn voor heel de N76, dat men hun terras tot aan de gevel komt en niet wordt opgesplitst door wandel- of fietspad.
Hoppinpunt
Het hoppinpunt moet veilig bereikbaar zijn.
Fietspad
Kan het snel fietsen langs de N76 gebeuren door de woonwijk zodat het fietspad langs de steenweg op 1.75m kan blijven?
Parking/groene zones
Parkings graag afwisselen met of een boom zodat men veilig durft te wandelen langs N76 en zodat voorbijgangers de handelszaken kunnen zien. Dit door middel van een scharnierwerking: aan de ene kant parking en aan de andere kant een boom, afwisselend om de zoveel meter.
Vrachtwagen
Er gebeuren veel vrachtwagen leveringen op de N76.
Asverschuiving
De N76 krijgt een asverschuiving ten hoogte van de kerk. Deze zal plaats maken voor de terassen van 't Raedthuijs en andere zaken.
Rustige zones voor de zaken
verkeersveiligheid
Voor elke zaak is er een rustige zone nodig zodat men veilig binnen en buiten kan wandelen, dit helpt met de zichtbaarheid van de zaken , iets verder zal dan het kortparkeren gebeuren (gedeeld).
Bomenrij aan de Noordzijde
groen/water
Een bomenrij introduceren aan de noordzijde van de steenweg die in het verlengde kan liggen met een nieuwe bomenrij aan het Park Fauconval, zo wordt het centrum zachter en maken we een connectie met dit erfgoed.
Omleidingsweg
verkeersveiligheid
Kan er een omleidingsweg voorzien worden rond Kortessem, eventueel gekoppeld aan een trage weg?
Smalle rijweg voorzien
verkeersveiligheid
Verkeer afremmen door een smalle rijweg te voorzien, dan remt zeker het zwaar vrachtverkeer af, er mag nie te snelle doorstroming zijn.
Zone 30
verkeersveiligheid
Zone 30 invoeren om men af te laten remmen en om de N76 minder aantrekkelijk te maken voor doorgaand vrachtverkeer.
Asverschuiving
verkeersveiligheid
Kunnen we werken met een asverschuiving voordat men het centrum betreedt met een afremmend effect?
Vrachtverkeer omleiden
verkeersveiligheid
Vrachtverkeer omleiden rond het centrum van Kortessem zodat er een gezellig dorpsplein gemaakt kan worden.
Verkeersbewegingen begeleiden
verkeersveiligheid
Parkeerplaatsen langs de N76 gebruiken om het verkeer af te remmen, door de weg er rond te laten buigen. (één kant parking, andere kant geen parking).
Parkeerplaatsen weg op de N76.
parkeren
Niet meer parkeren op de steenweg, er zijn genoeg parkeerplaatsen achterin.
Parkeerbehoud fietsers
parkeren
Er moeten fietsenstallingen komen op de steenweg zodat men veilig zijn fiets weg kan zetten ipv deze voor een gevel te plaatsen
Geen parking bij terrassen
parkeren
Terrassen behouden van de horecazaken en hier geen parkeerplaatsen voorzien, dan is het fijner om aan de terrassen te zitten.
Parkeerstrook in het midden vd weg
parkeren
Parkeerstrook voorzien in het midden van de weg om zo te voorkomen dat men deuren openzwaait bij de fietsers en voetgangers. Op deze manier moet men ook geen verkeersmaneuvres doen richting de zwakke weggebruikers zoals in- of uitrijden bij een parkeerplek.
Kortparkeren <> langparkeren
parkeren
Langparkeren aan de rand van Kortessem voor toeristen, om iets te gaan eten, lang in kortessem te zijn, ... en kortparkeren langs de steenweg voor de zaken te bedienen, wanneer men iets moet komen ophalen,...
Scheiding bewonerparkings en kortparkings
parkeren
Het is ook nog nodig om parking te voorzien voor mensen die langs de N76 wonen.
Handhaving kortparkeren
parkeren
Langs de N76 is het nodig om mensen om kortparkings te controleren zodat er geen misbruik van wordt gemaakt, anders hebben de klanten van de zaken, die er net wel moeten zijn, geen plaats.
Waterdoorlaatbare parkings
groen/water
Op de steenweg waterdoorlaatbare parkeerplaatsen introduceren zodat het hemelwater nog steeds weg kan.
Groene gevels
groen/water
Gebruik maken van groene gevels zodat we plaats besparen op de steenweg zelf.
Parkeerstrook aan de zuidzijde
parkeren
Parkeerstrook aan de zuidzijde leggen van de N76 die afwisselt met laag groen, zo is er meer plaats voor fietsers en wandelaars aan de noordzijde in het zonlicht.
3 à 4 kortparkeerplaatsen voor de deur
parkeren
Korte parkeerplaatsen inzetten die verschillende zaken tegelijkertijd bedienen.
Snelfietsen langs de woonwijken
duurzame mobiliteit
Het snel fietsen zou via de woonwijken kunnen gebeuren zodat het fietspad langs de steenweg maar 1.75m kan blijven.
Lichten aan de gevels
andere
de verlichting voor de N76 aan de gevels van de rijhuizen hangen zodat er plaats bespaard wordt. Kan ook een decoratief element zijn voor (de zaken in) Kortessem