Plaatsbeoordelingen
Goede sportinfrastructuur
“De sportinfrastructuur is top, met een enorm goed zwembad en een club die in tweede provinciale zit”.
Voorzieningen voor jeugd zijn voldoende
“De jeugd is hier goed bediend, met jeugdbewegingen, een jeugdhuis, een skatepark”.
Veilige mobiliteit
“Wat mobiliteit betreft, voelt onze straat veilig aan. De kinderen leren fietsen op straat en steken zelf over”.
Waakzaamheid over behoud van groen
“Wij wonen hier omwille van het vele groen. Tegelwippen is een concept voor de stad waar elke tegeltje meetelt. Hier in een landelijke omgeving moeten we over de grote stukken groen waken. Groen wordt hier veel te snel grijs, door allerlei nieuwe woonontwikkelingen. We zijn wel blij met het groen dat verder ontwikkeld wordt, zo is er vandaag een voelpad in het groengebied naast het fietspad. We houden ook van de natuurgebieden achterin”.
Weinig werkloosheid
“Bekaert was de grootste werkgever hier en veel van ons hebben voor de industrie gewerkt. Toch is er weinig werkloosheid, maar 3 procent”.
Straten als plaats voor activiteit
“De brede straten spelen een verbindende rol. Vroeger organiseerden ze op straat een minivoetbalwedstrijd als er voetbalwedstrijden waren, tussen de straten (‘de landen’). De locatie was de Frankrijklaan. Zo een activiteit hernemen zou heel verbindend kunnen werken tussen de oude en nieuwe wijk. De vroegere trekkers zijn al wat ouder, maar misschien kan het buurthuis daar een rol in spelen?”
Actieve wijk
“Wij zijn een heel actieve wijk, met veel voorzieningen: vijf supermarkten, heel veel scholen, sport en recreatieplekken.”
Onderbenutting van de pleinen
“Volgens ons worden de pleinen nu ondergebruikt, waardoor ze hangplekken worden. Vroeger werd het pleintje in hun buurt bijvoorbeeld heel actief gebruikt: we voetbalden er, zetten er springkastelen als een van onze kinderen jarig was. We vinden dat nieuwe bewoners daar minder interesse in vertonen.”
Plaats voor ontmoeting
“We ontmoeten elkaar veel en graag, maar doen het minder dan vroeger. Als we iets missen is het een grotere infrastructuur om met verenigingen samen te komen. De kerk was daar een plek voor, maar die is helemaal versleten. We weten niet wat het gaat worden. Nieuwe woningen? We hopen op een herbestemming als gemeenschapsinfrastructuur.”
Goed bewoonde wijk
“De wijk is goed bewoond. Er staat slechts één huis al 14 jaar leeg. De eerste generatie is er in de jaren 70 komen wonen, generatie twee in de jaren 80.”
Onduidelijkheden over rolverdeling
“Er zijn wat onduidelijkheden rond rolverdeling tussen de sociale projecten in de wijk. Er is het buurthuis, maar ook het project ‘zorgzame buurten’ dat mee door Lisa wordt opgevolgd en er zijn de activiteiten van Leiedal. Er is nood aan een goed overleg rond wie wat precies doet, zodat het voor zowel de sociale werkers als de buurt duidelijk blijft."
Collectief investeren
“De meeste woningen zijn recent en goed in orde, sommige zijn opgebouwd uit houtskeletbouw. We hebben recent nog met zijn allen geïnvesteerd in het installeren van warmtepompen en airco.“
Lange fietsstraten
“Wij houden van fietsen en wandelen, maar vinden de fietsstraten te lang en denken daardoor dat ze maar weinig effectief zijn.“
Goede ligging
“We zijn naar hier gekomen vanwege de gemakkelijke ligging. Onze wijk is goed als uitvalsbasis om naar het werk te gaan met de auto”.
Hoge grassen
“Onze kinderen kunnen erg genieten van het groen in de wijk: van het speelplein dat we zelf hebben aangevraagd op het Europaplein, het speelbos waarnaar ze niet hebben gevraagd maar dat er spontaan is gekomen, de velden achteraan. We vragen ons wel af of het goed is dat het gras zo hoog staat, want we vrezen teken bij onze kinderen.”
Kansen voor groen bij herinrichting
“Veel lanen worden heraangelegd vandaag, daar liggen kansen voor mobiliteit en groen”.
Goede inrichting voor trage weggebruikers
“Ik fiets en wandel veel. De gemeente is heel goed ingericht voor de trage weggebruikers”.
Autoafhankelijk
“Ik ben auto afhankelijk omdat ik sanitairwerken doe.”
Lange fietsstraten veroorzaken gevaar
“Zijn de fietsstraten niet wat lang? Ik vind dat eerder gevaarlijk omdat na het lang doorrijden mensen ongeduldig worden.“
Brede straten zijn aanleiding tot hard rijden
“De straten zijn wat te breed, daardoor gaan mensen te snel rijden. Als er wat verkeersremmers worden geplaatst, zouden de bestuurders wat meer vertragen.”
Gevaarlijke kruispunten
“Er zijn enkele gevaarlijke kruispunten en straten zoals op de Ierlandlaan, Griekenlandlaan en Italiëlaan, men zou daar groene snelheidsremmers moeten plaatsen. Ook het terug invoeren van een zone 30 en fietsstraat in de Ierlandlaan zou de veiligheid zeker kunnen verbeteren."
Deelwagens niet succesvol
“Er wordt hier veel gebruikgemaakt van de fiets en iets minder de auto. Dus ik weet niet of deelwagens hier succes zullen hebben, het kan misschien nog veranderen met de verplichte elektrische wagens. Anderzijds is er ook wel een tekort aan parkeerplaatsen.”
Behoud vroegbus
“Wij willen dat de vroegbus naar Kortrijk behouden blijft! We vrezen dat met het ingaan van de vervoersregio, er meer middelen zullen gaan naar de grootsteden, en dat het aanbod in de landelijke gebieden zoals hier zal afnemen.”
Gezondheidsrisico door mogelijke vervuiling
“We zijn bezorgd dat we in de PFOS zone van Bekaert zitten en dat er een gezondheidsrisico is voor ons.”
Proefopstelling deelauto's
“We denken dat de oudere generaties niet klaar zijn voor de deelwagens, maar voor het jonger publiek zoals mij zou dit mogelijk wel aanslaan. Ik vind dit wel de ideale wijk om een proefproject op te zetten voor deelwagens, omdat iedereen veel te veel auto’s heeft."
Hoogspanningslijn
“We zijn bezorgd over de hoogspanningslijn die over de wijk loopt? Deze zou in eerste instantie tijdelijk zijn, maar staat er nog steeds. Wat zijn de gevolgen voor de gezondheid? Is dit ook de reden waarom het Europaplein niet bebouwd wordt?”
Meer groen geeft ook problematieken
“We willen meer groen in de straat, maar de straten zijn al erg smal, dus is er weinig plaats voor bomen en hagen. Het groen zorgt vaak ook voor een slechte zichtbaarheid van het verkeer en wie gaat dit onderhouden?”
Ruimte om te spelen
“Vroeger was er meer ruimte voor kinderen om te spelen. Ze deden dat op de braakliggende stukken. Nu zijn sommige straten zelfs te gevaarlijk om kinderen alleen te laten oversteken.“
Jeugdbewegingen
“Het netwerk in de wijk van de jeugdbewegingen, scouts, Chiro en KSA is erg belangrijk voor de jongeren in de buurt.“
Buurtfeesten
“Vroeger toen de wijk nog kleiner was, waren er succesvolle buurtfeesten, maar met de groei van de wijk zijn deze wat verwaterd. Niemand neemt de organisatie meer op zich. Ons gezin heeft wel nog deelgenomen aan de organisatie van een kleiner buurtfeest, maar dan is het ook weer gestopt. We zouden wel nog gaan als er iets georganiseerd werd, maar misschien kunnen we naar andere manieren zoeken om sociale contacten weer te laten opleven in de buurt?“
Lawaaihinder onderhoud openbare ruimte
“Het onderhoud van het openbaar domein gebeurt met machines op benzine (heggenscharen en bladblazers). Dit zorgt voor veel geluidsoverlast. Kan dit niet elektrisch?”
Zichtbaarheid aan kruispunten
“De oversteekbaarheid en zichtbaarheid voor fietsers bij kruispunten is een aandachtspunt.”
Voorrang aan rechts
“Voorrang van rechts voor het trager verkeer is niet altijd even duidelijk.”
Nood aan wegversmallingen
“Het verkeer rijdt op sommige plekken te snel. Graag dat op deze plekken een wegversmalling met parkeer- of groenvakken komt als verkeersremmer. Liefst geen drempels.”
Deelmobiliteit
“Deelmobiliteit is niet meteen aan de orde. Vandaag heeft iedereen nood aan zijn eigen wagen voor zijn deur”.
Uitbreiding stroomnet
“Wij wonen in nieuwe energiezuinige woningen in houtskeletbouw, dus samenaankoop isolatie is niet nodig. Eventueel kunnen we samen zonnepanelen aankopen voor de bewoners die het nog niet hebben, maar dan op maat van de wijk. We hebben al een bezorgdheid of het net dit aankan. In het verleden op een zonnige dag is er al stroomonderbreking geweest omdat er te veel input was op net, wat als er meer zonnepanelen bijkomen? Wat als er meer elektrische auto’s bijkomen in de straat en die gaan gelijktijdig laden? Heeft de gemeente dit al opgenomen met Fluvius?”
Ondergrond bemoeilijkt groen
“Bomen in de voortuinen en straat groeien moeilijk door de klei in de ondergrond. Enkel een olijfboom overleeft hier.”
Wateroverlast
“In het verleden zijn er veel problemen geweest met wateroverlast in de nabije omgeving, veel ontharden biedt hier geen oplossing omdat de ondergrond kleigrond is en het water hier maar moeilijk infiltreert. Zelfs vorig jaar bij extreem warme temperaturen, bleef het water onder de trampoline staan en kwamen er kikkers inzitten. Ook in het bufferbekken in de omgeving, blijft het water staan en is vandaag een kikkerpoel. De verkavelingsvoorschriften geven ook een maximale verharding aan."
Buurtschuur
“We kunnen een plek gebruiken voor het stockeren van ons materiaal voor de buurtfeesten. een ‘Buurtschuur’ of container waar de hele buurt materialen kan ontlenen voor een straatfeest. We organiseren elk jaar een nieuwsjaarsdrink en een zomer barbecue. Misschien kan de ene buur zijn lange ladder voor het legen van de goten er ook in stockeren zodat andere buren deze kunnen gebruiken. We zoeken hiervoor nog een vaste plek en de nodige financiering. Het kan een container zijn met een sleutellocker waarvan de code wordt gedeeld onder buren.”
Hondenweide
“Een hondenweide zou fijn zijn in de wijk.“